Toposonia

 

Versión española mas abajo

English

Topos [place] Sonos [sound]: Toposonia is a 45 minutes sound intervention designed by the composer Ángel Arranz in order to celebrate 1000 years of the Foundation of Peñafiel City.

 

Toposonía is conceived by understanding the architectural layout of Peñafiel as the only resonant instrument, where circa 200 musicians are spread around several places of Peñafiel and participate all together in a sound choreography that plays with the spaces from a acoustic, organic point of view.

 

Toposonía is a collaborative project that unifies in a whole several disciplines and functions: performance and improvisation [Katsunori Nishimura], sound painting [David Merino], conduction [Alfredo Calvo], ringer bell master [Daniel Sanz Platero], temporal and spatial design, electronics [Ángel Arranz]. The concert in turn is officially circumscribed to the celebrations of Año Dual 2013-2014 between Spain and Japan.

 

Parque de San Vicente is chosen because is an ideal environment where to listen and watch with absolute clarity, as if it was about a live orchestra, the resonances of Peñafiel four bell towers: Covento San Pablo; Parroquia de San Miguel de Reoyo; Iglesia de Santa María de Mediavilla, nowadays Museo Comarcal de Arte Sacro, and la Torre de San Esteban, also known as ‘Torre del Reloj’. Within an exterior perimeter is distributed a fleet of trucks and groups of musicians interspersed around the bell towers, castle’s battlements and mountains. Other interior group of musicians is shared nearby the park, together with an 8-channel loudspeaker set distributed irregularly and a group of handbell players, as a sort homage to the sounds from Castile, generating all these elements several spatiality patterns.

 

Katsunori Nishimura, the great Japanese percussion player based in Spain, will be the performer leading the narrative of the piece, releasing as well, certain acoustical envelopes. A small army of controllers, so-called messengers of time, synchronize their clock watches moving individually to each multiple places where musicians are set ready to play. The aim of this is to conduct each one of the parts that play in the space-time design using a short list of instructions.

 

The poetical idea that inspires the work is to awake the city after its 1000 years long dream, by doing it resonate in a deep, harmonious way, trying to recover that vibration radiated from Castilian austerity and novelty.

 

 

Español

Topos [lugar] Sonos [sonido]: Toposonía es una intervención sonora de 45 minutos de duración diseñada por el compositor Ángel Arranz con motivo de la celebración de los 1000 años de la Fundación de la Villa de Peñafiel. Toposonía está concebida entendiendo el trazado arquitectónico de Peñafiel como un solo instrumento resonante, en donde alrededor de 200 músicos repartidos por diversos espacios de Peñafiel participan de manera conjunta en una coreografía sonora que juega con los espacios desde un punto de vista tanto acústico como orgánico.

 

Toposonía es un proyecto de colaboración que unifica en un todo varias disciplinas y funciones: performance e improvisación [Katsunori Nishimura], sound painting [David Merino], dirección [Alfredo Calvo], maestro campanero [Daniel Sanz Platero], diseño temporal, espacial y composición electrónica [Ángel Arranz]. El concierto a su vez se inscribe oficialmente en las celebraciones del Año Dual 2013-2014 entre España y Japón.

 

Se elige el Parque de San Vicente por ser un entorno ideal desde donde escuchar y divisar con absoluta claridad, como si de una orquesta viva se tratase, las resonancias de los cuatro campanarios de Peñafiel: Convento de San Pablo; Parroquia de San Miguel de Reoyo; Iglesia de Santa María de Mediavilla, hoy Museo Comarcal de Arte Sacro, y la Torre de San Esteban o 'Torre del Reloj'. En un perímetro exterior se distribuyen una flota de camiones y músicos dispersados en los campanarios, almenas y montañas circundantes. Otro set interior de músicos se reparten en los alrededores del parque junto con un dispositivo de electrónicas a 8 canales distribuido irregularmente y un set de esquilas, en homenaje a los sonidos de Castilla, elementos todos que generarán diversos patrones de espacialidad.

 

Katsunori Nishimura, el gran percusionista japonés afincado en España, será el performer o maestro de ceremonias que dirigirá la narrativa de la pieza desatando también, en cierto modo, diversas envolventes acústicas. Un pequeño ejército de controladores o emisarios del tiempo sincronizan sus cronómetros y se desplazan individualmente a cada uno de las múltiples emplazamientos en donde los músicos se encuentran preparados para tocar, con el fin de dirigir cada una de las partes del diseño espacio-temporal a partir de unas mínimas instrucciones de ejecución.

 

La idea poética que alimenta la obra es la de “despertar” a la ciudad del gran letargo de sus 1000 años de sueño, haciéndola resonar de manera profunda y armónica, intentando recuperar aquella vibración que emana de la austeridad y la nobleza castellana.

 

See complete album here | Ver album completo aqui